Roadtripp!

Idag tog Micheal, läraren, med oss på en rundtur här i Nelson o visa upp massa historiska platser.
Till exempel besökte vi en av Nya Zeelands äldrsta kristna katedral som va på en upphöjning mitt i Nelson. Innan katedralen byggdes va där en maoriby. Inget hus i Nelson får va högre än katedralens torn.
Han berattade också om en jätte sten som finns ute i vattnet och som heter "Uruni" som betyder Stor penis sten. Han berättade att förr trodde man att om en kvinna ville bli gravid simmade hon ut till stenen, klättrade upp på den, sov över där när det va fullmåne, simma tillbaka dagen efter o hade sex med sin kille på stranden varefter hon simmade ut till stenen igen o tillbaka där hennes vänner väntade o så va hon gravid:P Hehe värsta jympapasset om man ville bli gravid! Men detta va bara en saga sa han=)
Sen besökte vi också en skola som förr va en maoriby och som då hade en strand precis utanför byn. Men så blev det jordbävning o fem meter land växte fram ur vattnet. Så idag är det en skola där o en stor väg precis utanför med industri på andra sidan.
Efter det gick vi längst kanalen o Mike berättade spännande historier som hade påträffat längst vägen o om ett  gammalt hus där slavar från förr spökar, de blev mördade just där huset ligger, o idag växer det inget grönt alls på tomten vid det huset! Vilket e ovanligt här, för det e träd o blommor i varenda trädgård!! Läskigt!
Därefter åkte vi upp till en sjö där man va tvungen att gå uppför en jädra bit innan man väl kom dit. Det va frivilligt om man ville gå upp men jag gjorde det självklart! Vill ju inte missa något här=)
 
Efter skolan gick jag o Sarah in till stan o jag köpte mig ett par jeansshorts o ett par pilotglasögon! Mina gick ju sönder här om dagen så det e behövligt med nya!
Ikväll blir det nog lugnt, troligtvis en liten joggingrunda men annars chill!
Saknar er alla! Ha det så bra!

Katedralen i Nelson!
 

Uruni= Big Penis Stone!=)


Maoribyn som idag e en skola!


Uppe vid sjön.
 


Kommentarer
Postat av: Systetr Yster!

Hello!! Kul o läsa vad ni vart med om än så länge. Kom hem från er för en stun send. Va fint ni har=) Mattias har pratat om disktrasor i sömnen. Jag o Henk vaknade och skrattade!! Fölåt=)

Ha dde gött o njut av varje sekund.

Mpånga kramar

2011-01-13 @ 16:38:29
Postat av: Mamma

Hej Frida..Du verkar ju ha det bra ..läser dina händelser med glädje..Så spännandeL..Ha det fortsatt bäst ..Kram mamma

2011-01-13 @ 20:55:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0