Golden bay!

Igår skulle vi åkt på morgonen till Golden bay men på grund av regn o storm flyttades resan fram till tolv. När vi väl va på väg krockade vi två gånger med bussen under två timmars tid. Den första gången körde han in med vänstra framsidan in i en klippvägg o den andra gången körde han in med högra framsidan in i en brokant. E lite smått nervös när Rob (som chauffören heter) kör o han ska köra oss runt på sydön i 11 dagar. Får se om man överlever detta:P
Första stoppet på Golden bay va på Waikoropupu springs som tydligen e världens klaraste o fräshaste vatten. Va väldigt fint där o tog en liten stund att promenera runt! Sen åkte vi in till Takaka o lyssna på en gubbe som ägde ett bryggeri o gjorde alltifrån vin till whiskey o likör med honungssmak på allt. Fick provsmaka whiskey, whiskeyblandning o en shot men jag tyckte inte att någon va speciellt god, kan bero på att jag inte gillar whiskey;P Därefter åkte vi till vårt hostel Sans souci in, det va ett väldigt mysigt o fint hostel o de hade en underbar frukost där!! Vi packade upp lite innan vi gick ner till stranden o kolla efter fina snäckor, hittade tre stycken! Såg även ett huvud från en liten haj ligga uppspolat.
På kvällen gick vi till en restaurang i närheten, men maten där smakade skit. Jag köpte fish´n chips men fisken smakade exakt som hur en hamster luktar så jag gav min fisk till en katt som satt o tiggde. Beställde också in vitlöksbröd för jag blev inte mätt på bara pommes. Tänkte att det kunde de inte misslyckas med, men jo det kunde dem!! Va det vidrigaste stället jag någonsin vart på! Va väldigt många i klassen som blev dåliga efter maten där.

Waikoropupu springs

Hajen på stranden

Idag åkte vi till Wharariki beach som va en jätte fin strand med massa vita sanddyner. Därefter åkte vi vidare till Farewell Spit (denna gången utan massa strandsatta valar!) Men det kändes inte bra i magen att komma dit igen, förknippar nog fortfarande den stranden med de stackars valarna o deras sorgsna läten. Sen åkte vi tillbaka till Nelson o vi gick o handla.
På kvällen va det brandövning o i sammanband med det blev vi uttvingade till Nicau appartments 5 års kalas som Jaque hade ordnat. Men jag lyckades smita!! Hade ingen lust över huvud taget att delta i det.
Så ikväll blir det lugn o ro framför tvn.

Wharariki beach

Farewell Spit

Postat av: Mamma

Hej ..Hoppas det inte händer mer med bussen..Det låter ju änna farligt..Det är ju fullt upp med alla se värdigheter..kul..Ta vara på dig nu..2 månader har du varit borta nu..Kram mamma

2011-03-03 @ 13:05:55
Postat av: Sabina

Haha ja Rob är verkligen sämst på att köra, krockade några gånger med oss också :)

Fina bilder du tar! Ska bli kul när du kommer hem och få se mer. Lägga upp på fejjan snart kanske? Saknar dig big time! Puss

2011-03-03 @ 18:19:42
URL: http://oxles.blogg.se/
Postat av: Frida

Ja Rob e en galning när han kör!!! Ja det e några bilder=) Orkar inte lägga upp dem på facebook, dem som vill se dem får gå in här o läsa=) Saknar dig också!! puss