Abel Tasman!!!

På onsdag morgonen tog Mike, Todd och Kyle med oss till Abel Tasman nationalpark för en tredagars vistelse där. Vi hade delats in i två grupper, den ena skulle börja vandra 12 km i bergen o de andra skulle paddla Waka ama (2 kanoter som sitter ihop) 13 km. Jag va med i den gruppen som skulle börja paddla o kanoten som jag paddla i hette Te Hono Ki Kaiteretere! Vi va riktigt grymma!! Mike sa att vi va den bästa med takten o snabbaste gruppen han hade haft, grymt!;P Det tog oss drygt 2 timmar att paddla dit o stranden som vi kom till va underbar! Bodde i tält 50 meter från havet. Nice!! På kvällen lärde Mike oss maoriernas krigsdans som de utför innan de ska ut i strid! Till vapen hade man en stor pinne som man slogs med o använde till dansen. Va grymt roligt att få lära sig den!!=)

Waka ama gänget!

Mike e lycklig=)

Lycklig över att vara framme!!

Krigsdansen!

På torsdagsmorgonen skulle vi ner på stranden o göra krigsdansen igen, väckte nog alla på campingen med våra stridsvrål:P Efter det delades vi in i tre grupper o jag o min grupp fick börja med att följa med Todd ut i Waka aman o vi paddla längst nationalparken o vi såg sälar som låg o sola på stenar på en ö. Supergulliga! Paddla även in i några laguner o kolla, fanns jätte vackra platser där!!
Hade lite lunchrast o jag o Sarah gick ner till stranden o bort till några klippor, där det fanns en klippa som sår ut som en liten elefant, hur häftig som helst! Fanns även grottor där men vi vågade inte gå in i dem utan lampa.
Efter lunchen byttes vi av o vi följde med Kyle ut på en vandring i bergen o han berättade en massa spännande maori historier som hade utspelats på det berget. Vi kom till en strand som hette Te pukatea bay o är känd som en av top 10 finaste stränder o är med i Lonely planets kaländer. Vi såg en säl som hoppa upp på den stranden=) Under hela vistelsen på Abel Tasman va det Kyle som stod för historieberättandet. Han berättade bl.a. om hur Nya Zeeland blev till o varför landet ser ut som det gör! Han va riktigt duktig på att berätta, hade grym inlevelse!
Sen byttes vi om igen o då lärde Mike oss om mediciner som maorierna använde, de använder allt från naturen, blad o grejer som botar olika saker. Vi fick plocka de olika bladen han pratade om o smaka på. Han gjorde ett te av blad som gjorde så att man kunde sova, istället för sömntabletter o det fungerade faktiskt!! Va jätte intressant att få lära sig om naturens mediciner som Maorierna använder!!! Sen fick vi ett långt blad var av Mike som vi skulpterade till blommor, de blev jätte fina!!
Sen gick vi ner till stranden igen o gjorde krigsdansen. Därefter hade vi ett quiz som lärarna hade gjort om vad vi hade fått lära oss under dessa två dagar. Gick relativt bra för vårat lag, dock inte så bra så att i vann!
När det hade mörknat tog Kyle med dem som ville till en grotta (där jag o Sarah va tidigare idag) o vi fick se lysmaskar, shit va coolt det va!! Tyvärr fick vi inte ta några kort, för allt skulle vara kolsvart. Så inga lampor eller kameror fick vistas där inne. Fick vandra i vatten innan vi kom fram till grottan (det va tidvatten så stranden va typ borta) o på tillbaka vägen va det mareld i vattnet så det lös om oss=) Därefter tog han med oss till en pytteliten grotta som va kolsvart den med o när han tände ficklampan kryllade det av wetas (stora syrsor) i taket, de va lite smått läskiga men samtidigt coola! Detta med grottorna va en av de bästa delarna under resan!

En säl under Waka turen

Lilla elefanten=)

Te pukatea bay

Min bladblomma!=)

Idag packade vi ihop alla saker o det va min grupps tur att vandra de 12 km hem. Va jätte vacker natur påvägen hem o mestadels raksrtäcka uppe i bergen så det va nice!! Inte alls så jobbigt! Va hemma vid fyra tiden idag o det va underbart att duscha efter tre dagar utan dusch. Har haft tre alldeles alldeles underbara dagar!!